onsdag 7 oktober 2015

Uppdatering efter ett jätteminus

Jösses, vad länge sen det var jag skrev något. Och vad mycket som har hänt däremellan.

Som ni kanske förstår av rubriken så gick frysförsöket i augusti åt skogen. Vi hade testdag första september och teststickan var så blank som den bara kunde bli. Ni vet de där spökstreckstrådarna på FamiljeLiv? Där teststickor jämförs till all oändlighet huruvida det kanske, kanske, möjligtvis finns en svag skugga av ett streck på stickan? Jag tittade på min sticka och såg att det inte ens var lönt att försöka urskilja något streck. Bara ett jätteminus.

Tyvärr var det inte någon överraskning. Jag kände redan under ruvningen att det inte kändes som förra gången. Jag sa ingenting om det till min man. Jag höll tummarna ändå, för det sista som överger en är hoppet. När minuset var ett faktum och vi satt och pratade om det, berättade han att han också känt på sig att det inte gått vägen.

Då kände jag att jag behövde paus. Paus från bloggen (eller mer paus från bloggen kanske jag ska säga?), paus från tankarna som bara gick karusell-runt-runt och istället fokusera på jobbet och på mig själv. Helst av allt ville jag ha paus från sjukhus, men ett minus betyder bara en sak: mens.

Tre dagar efter minuset låg jag - igen - inlagd på sjukhuset för smärtlindring...

Ja, det finns liksom inte så mycket annat att säga än att jag verkligen HATAR mens. Det är sällan jag använder det ordet och ännu mer sällan jag säger det och verkligen, verkligen menar det. Mens är förknippat med så mycket smärta, ångest och misslyckanden vid det här laget. Det är så många känslor involverade och jag svär högt och tydligt åt skiten.

I alla fall. En ny ivf-plan planerades. Vi körde på direkt med förberedelserna inför ett nytt frysförsök (vi har nu två embryon kvar i frysen). Vilket innebar att jag fem dagar efter mensen nedreglerades med Zoladex igen. Planen var att sprutan skulle hinna börja verka, innan kroppen startade en ny menscykel, och på så sätt slippa ytterligare en mens.

Döm min förvåning när jag började blöda igen efter tre veckor. På fem dagar hann alltså min kropp starta en menscykel. Jippi... eller inte.

Men mensen var annorlunda. Jag hade inte lika ont. Förstå mig rätt - jag hade fortfarande så ont att jag var sängliggande i en vecka - men jag klarade av att smärtlindra hemma. Jag behövde inte upp till sjukhuset för att få hjälp. För första gången två år kunde jag vara hemma under mensen! Förstå hur stort det är! Det var som jag sa till min man: "Det är helt absurt, men det känns jättekonstigt att inte ligga på sjukhus när jag har mens." Vilket i sin tur också är helt absurt.

Jag är fortfarande i "nedregleringsfasen". Vår ivf-läkare vill att vi har ett liknande protokoll som de senaste gångerna, för jag blev gravid i vintras. Och betyder det att jag har så få menstruationer som möjligt har jag inget emot det. Endon har fått härja tillräckligt fritt i höst.

Skillnaden mot de förra protokollen är att jag tre veckor efter zoladexsprutan började spraya med Synarela. Om en vecka ska jag ta blodprov där vi mäter östrogenhalten, för att se om jag är nedreglerad. Därefter börjar jag med Femanest precis som förut. Om allt går som det ska gör vi en ny återföring om +/- fyra veckor.

Jag ser lite mer positivt på det här försöket. Trots allt så är jag lugnare och mer i nuet är jag varit på flera år.

Det senaste ett och ett halva året har jag mer eller mindre kontinuerligt gått hos kurator. Vi jobbade, särskilt efter missfallet, med att vara i alla känslor, istället för att trycka undan dem. Jag insåg att det var tillåtet att känna alla känslor. Det är ok att känna glädje fast jag är jätteledsen. Det är ok att känna sorg och vara riktigt ledsen, utan att det betyder att jag håller på att bli deprimerad. 

Jag vinner heller inget på att älta det förflutna eller oroa mig över framtiden. Det är ok att tänka på det ibland och erkänna känslorna som kommer, men jag väljer också själv när det är nog och när jag behöver fokusera på här-och-nu.

Det säger en hel del om hur jag mår när jag återigen går igenom en tuff höst med mycket smärta, och ändå känner mig stark mentalt. Så pass bra att jag bestämt att göra ett längre uppehåll i kuratorssamtalen.

Trots alla motgångar ser jag framåt. Jag är fortfarande smärtpåverkad, jag har fortfarande den där envetna tröttheten som aldrig riktigt försvinner och jag har fortfarande svårt att se småbarn och barnvagnar, men jag kan hantera det. Och det ger mig mer styrka än jag haft sedan jag blev sjuk för fem år sedan.

6 kommentarer:

  1. Hamnade här av en slump, och läst lite inlägg du skrivit. Jag är verkligen ledsen för er skull och känner igen känslorna du beskriver.
    Fick själv MA i Januari í år och sen dess har min kropp inte varit sig lik. Det enda vi vill är att bli gravida med de senaste månaderna har jag börjar småblöda flera dagar innan mens, vilket aldrig hänt innan. Möjligen endometrios då jag har väldigt ont vid mens. Ska på fertilitetsutredning om en måndad så hoppas vi får hjälp. Men just nu känns allting mest hopplöst, men vad ska man göra, det är bara att "hänga med" Kroppen gör ju som den vill ändå. Jag hoppas det är vår tur snart! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, alltså för MA... men skönt att ni ska bli utredda. Man får försöka se de små ljuspunkterna på den här resan.

      Min kropp beter sig underligt efter min senaste mens. Jag småblöder fortfarande 1 1/2 vecka efteråt. Det brukar jag inte göra, men jag tror att det hänger ihop med mina nya mediciner.

      Hoppas att allt löser sig för er! Och att ni snart får ett plus som stannar!

      Kram
      / Hedwig

      Radera
  2. Så skönt att se dig skriva igen. Alla tummar och tår hålls för er och mängder av kramar! Vill ge så många styrkekramar jag kan

    SvaraRadera
  3. Klockan är nu 3 på natten och jag hittade din blogg av en slump, vilket jag är väldigt glad över (då jag ligger och vrider mig av smärtor på badrumsgolvet och försöker underhålla mig på annat håll, haha) och nu har jag läst nästan alla dina inlägg! Så spännande läsning, du skriver väldigt bra. Jag fick själv reda på att jag hade Endo för drygt ett år sedan då jag haft problem med "magen" sen jag var 13. Har varit hos mängder av olika läkare som för det mesta har antytt att det skulle vara psykiskt eller att det kunde vara allergi, intolerans mm. Att få diagnosen var som ett slag i ansiktet samtidigt var det en befrielse, då jag faktiskt inte va dum i huvudet. Med detta sagt vill jag bara önska dig all lycka och jag håller tummarna, massor med kärlek! // Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack så mycket!

      Du anar inte hur hög igenkänningsfaktorn är! Ligga och vrida sig av smärta och samtidigt gör allt för att försöka tänka på något annat... (Det är ju hemskt egentligen!) Samtidigt är det skönt att veta att man inte är ensam mitt i allt.

      Hoppas att värken lättat/lättar för dig!

      Kram
      /Hedwig

      Radera

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com