fredag 26 december 2014

Protokoll inför återföringen (fet)

Egentligen gillar jag jul mer efter jul. När stressen lagt sig, när julklapparna är utdelade och när det finns tid och ro att bara umgås. Gärna med god mat. 

Förutom att jag tappade rösten totalt under jul (har kommunicerat genom min padda och ett trådlöst tangentbord), så har det varit en härlig jul. Lugn. Mycket mat. Gott sällskap. 

Jag hoppas verkligen att ni har haft det lika skönt som jag.

Jag lovade att jag skulle berätta vad vår ivf-läkare sa om vår frysåterföring (frozen embryo transfer - fet), när jag fick lite mer ork. Jag är där nu - så nu kör vi.

Jag har en fantastisk läkare. En som verkligen får mig att känna mig trygg. Som lyssnar på mig. 

Hela stimuleringsprotokollet börjar - idag!

Och allt går ut på att inte väcka endometriosen till liv mer än nödvändigt. Det innebär att livmodern stimuleras dirket från mitt nedreglerade läge, utan mens.

Det var zoladexsprutan som avgjorde starten. Jag har tagit Zoladex var 28:e dag sedan augusti, när vi tog paus från ivf-karusellen, och denna månad inföll den 28:e dagen på annandag jul. Så idag tar jag sista sprutan! (Det har varit en halv cirkus att försöka få tag på en distriktssköterska till annandag jul, men det är en annan historia.)

Eftersom vi vill utnyttja nedregleringseffekten av Zoladexen (så att inte mensen kommer), kommer jag att börja med Femanest (östrogen) den 15 januari. Förstå - det är tre veckor dit!

Två veckor senare ska jag på ultraljud för att se hur livmoderslemhinnan växt till sig och därefter bestäms datum för återföringen. Om allt går som det ska kommer det alltså bli återföring i början av februari. 

Bara tanken får mig att le stort. Vi är igång.

Det finns vissa förbehåll. Jag ville ta nya prolaktin- och sköldkörtelprov, vilket min läkare tyckte var en bra idé. Jag vill att de som håller på med ivf gör sin analys av mina värden. Jag har ju ätit medicin för både höga prolaktinhalter och för låg sköldkörtelproduktion, men aldrig ordentligt blivit uppföljd sedan jag slutade med båda medicinerna. 

Är värdena helt år skogen kan det hända att jag måste vänta med återföringen, tills de blivit bättre med nya mediciner - men det kan jag ta. Jag vill ha så bra förutsättnignar som möjligt för det här.

Så, om några timmar tar jag zoladexsprutan och sedan är vi igång. 

Nu kör vi!

3 kommentarer:

  1. Va roligt! :) Då har vi båda mycket att se fram emot där i början av februari! :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Ja, och det är alltid lite skönt att prata med andra som i samma skede av processen. Nu håller vi tummarna för varandra!
      Kram
      / Hedwig

      Radera
  2. Va roligt! :) Då har vi båda mycket att se fram emot där i början av februari! :)
    Kram!

    SvaraRadera

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com