måndag 13 oktober 2014

Endometrios på tarmarna – när blodet kommer från fel ställe

I vintras fick jag åka ambulans till sjukhuset – men inte för min endometrios. Jag fick åka ambulans för att jag en morgon sket blod. Bara blod.

Det här var i början av december. Jag hade nyligen legat på sjukhus för ett smärtskov och ätit många, starka smärtstillande mediciner som gjort mig förstoppad. När tarmen kom igång igen fick jag det omvända problemet, det vill säga diarré. Att växla så mellan att vara lös och hård, gjorde att jag blödde lite från ändtarmen och att tarmarna gjorde ont. Så har det varit varje gång jag varit inlagd för smärtlindring.

Men så fick jag riktigt, skärande ont i magen och när jag satt på toaletten var smärtan så stark att det svartnade framför mina ögon.

När jag torkade mig var papperet bara rött. Jag tittade ner i toan och den var också röd. Det var mycket blod i den – värre än vid mens. Jag hade alltså bara bajsat blod. Med darrande händer och röst ringde jag 112 och de skickade en ambulans. Väl på sjukhuset kunde läkaren konstatera att blodet berodde på hemorrojder som spruckit.

Hemorrojder! Jag hade alltså åkt ambulans för hemorrojder! Jag måste ärligt säga att det kändes väldigt pinsamt, men både ambulanspersonalen och läkaren tyckte att jag hade gjort rätt som ringt. Inte minst för att få veta orsaken till blodet.

Varför tar jag då upp hemorrojder i en blogg om endometrios? Jo, för min första tanke när jag såg blodet i toaletten var inte att det var hemorrojder. Det var ren och skär skräck över att endometriosen nu hade satts sig på tarmen.

Endometrios på tarmarna

(Som alltid – jag är ingen läkare. Allt jag skriver här är sånt jag har läst mig till på internet. Men jag måste säga att Doktor Google är bra på att ge svar!)

Många kvinnor kan ha problem med magen under mensen, med eller utan endometrios. Det beror på att progesteron, hormonet som ökar direkt efter ägglossningen, gör att tarmrörelserna saktas ner. Det kan i sin tur leda till lös mage. När mensen sedan kommer igång frigörs prostaglandiner som gör att glatt muskulatur (muskler vi inte kan kontrollera, t ex livmoder och tarmar) krampar, vilket också kan göra magen både lös och hård. Eftersom även endometrioshärdarna frigör prostaglandiner, är det inte ovanligt att kvinnor med endo har mer problem med magen.

Endometrios kan som sagt sätta sig lite varstans i kroppen. Tarmarna är utsatta organ eftersom de ligger i bukhålan. De allra flesta kvinnor har inte endometrios på tarmarna, men kan ändå ha besvär med magen.

Symtom på tarmendometrios är bland annat:
  • Smärtsamma tarmrörelser
  • Förstoppning eller diarré
  • Omväxlande förstoppning och diarré
  • Smärtor när man bajsar
  • Illamående och/eller kräkningar
  • Buksmärta
  • Ändtarmssmärta
  • Blödning från ändtarmen vid mens
  • Smärtsamma samlag
  • Svårigheter att tömma tarmen
  • Uppblåst mage och/eller gaser
Vissa kvinnor kan ha alla symtom, andra bara ett. Några kanske har besvär hela menscykeln, medan andra har mer besvär före eller under mens.

Om endometriosen sitter på tarmarna sitter den oftast ytligt, utanpå tarmen, men ibland kan den växa in i tarmen och tränga igenom den. Det är främst då kvinnor blöder från baken under mens. Det vanligaste stället för endo på tarmen är ändtarmen, i botten av bukhålan. Sitter endometriosen där kan det också göra ont att sitta.

För att vara helt säker på att endometrios sitter på tarmarna behövs en operation. Det går att göra en koloskopi (undersökning av tjocktarmen), men den kan bara ge konkreta svar om endon penetrerat tarmen.

Endometrios på tarmen behandlas precis som vanligt med hormoner och smärtlindring. För att lugna och hjälpa tarmarna att arbeta med normalt, kan laxermedel och bulkmedel användas. Det går att operera bort härdar från tarmarna, men det bör göras av en erfaren kirurg som är van att operera tarmarna.

Tarmproblem ska tas på allvar – särskilt i samband med endometrios. För ett par år sedan dog en ung kvinna i Sverige på grund av endometrios i tarmen. På nio månader träffad hon 32 läkare, innan någon tog hennes problem på allvar. Då hade endometriosen redan trängt igenom tarmen och orsakat tarmvred. När hon opererades var hon så undernärd att hon inte överlevde operationen.

Men – det finns alltid ett men – alla magproblem beror inte på endometrios. Det kan bero på massa andra sjukdomar och besvär, som måste kunna uteslutas:
  • IBS (känslig tarm) – Det är vanligt att kvinnor med endometrios blir feldiagnostiserade med IBS eftersom symtomen är liknande. Kvinnor med endo kan självklart ha IBS också (eller andra sjukdomar).
  • Gluten- och/eller laktosintolerans
  • Hemorrojder och ändtarmssprickor – Blödningar från baken kan bero på något så enkelt som det här, men det kan också bero på cancer i tarmarna.
  • Blindtarmsinflammation – Akuta smärtor på högersidan kan vara blindtarmen (något de misstänkte på mig precis innan jag fick min diagnos).
  • Någon annan sjukdom som påverkar mage och tarmar
 
endometrios på tarmen
Endometrios på tarmarna. Bild: Guts, Hey Paul Studios/flickr.com

Vad beror mina tarmproblem på?

Som ni ser så kan en bråkig mage bero på mycket, men jag kunde inte undvika att tänka ”endo” när toaletten stirrade tillbaka på mig, alldeles röd. Det är lätt att dra snabba slutsatser, när det redan finns en möjlig orsak.

Faktum är att jag har problem med min mage. Hemorrojder har jag nu lärt mig kan göra sjuhelsikes ont, men det är inte det enda. Tarmarna är helt enkelt inte som de ska. Det blev tydligt under förra året, då jag var så dålig. Jag är lös och förstoppad om vartannat. När jag är riktigt förstoppad och måste trycka på, känns det som om min livmoder sitter fast i tarmen och dras bakåt. Jag kan känna tarmrörelser och gaser när de passerar slutet av tarmen på höger sida.

Samtidigt har jag kronisk smärta. Det betyder att mina smärtreceptorer är mer lättriggade, så smärtan behöver inte ens komma från tarmen.

Men visst undrar jag.

Jag tog upp det här med min läkare, när jag var inlagd i januari. Tyvärr ville hon inte ta tag i det. Dels för att vi då höll på med fertilitetsutredningen och dels för att magproblem som sagt kan bero på så mycket. Hon ville att jag gick via vårdcentralen först för att utesluta allt annat, innan de kan börja undersöka om mina problem beror på endometriosen – och det är ju så lätt att komma igenom vårdcentralsträsket.

Suck!

Jag har fortfarande inte gått dit, nio månader senare. Jag har verkligen inte haft ork, med tanke på allt som har hänt med ivf och värk och sjukhus. Jag har helt enkelt inte orken att börja bråka med vårdcentralen.

Det kommer att komma en dag, då jag kommer behöver utreda tarmen – inte minst för min egen oros skull – men den dagen är inte just nu. Jag hanterar min bråkiga mage och försöker få klarhet i vad som gör den sämre och vad den mår bra av. Så länge jag inte behöver åka ambulans för hemorrojder är jag lugn tills vidare.

2 kommentarer:

  1. Intressant! Jag har märkt att jag ofta får värk i kroppen innan en diarré drar igång. Något du känner igen? Lider också av bråkig mage. :-/

    Får också sjukt ont ibland när tarmen ska tömmas.

    Drar mig också för att gå till VC. Har hört att jag haft IBS i flera år. I mitt fall verkade det vara gallsten som bråkade mest. Så nu hoppas jag på att må bättre.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag får inte värk i kroppen innan diarré, men diarré kan trigga min endosmärtor (även innan).

    Mår du bättre efter operationen? (Har följt hur det gått för dig hela hösten.)

    Kram!
    / Hedwig

    SvaraRadera

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com