måndag 12 januari 2015

10 saker jag tänker på i en bra period

Imorgon är det tjugondag Knut, då det sista av julen städas ut. Jobbet är igång igen och vardagen har återgått till det normala. Julledigheten var efterlängtad och nödvändig och jag har haft möjlighet att fylla på mina energireserver lite. Jag är fortfarande trött men jag är gladare och lyckligare än jag varit på länge.

Hur konstigt det än låter, med tanke på hur enormt trött jag är, så har jag en bra period. Om jag bara utgår från värken så har jag en riktigt bra period. Den bästa jag har haft sedan förra sommaren faktiskt. Ett och ett halvt år sedan! Värken klarar jag att hantera utan tabletter.

Hörde ni det?

Utan tabletter! Jag klarar mig utan smärtstillande tabletter.

Tyvärr är det så att tröttheten hela tiden påminner mig om att jag inte är frisk. Trots det gläds jag över den här perioden. Jag jobbar. Jag lever.

Varje gång jag har en bra eller bättre period måste jag ibland nypa mig själv i armen, för att ta in hur bra jag har det. Samtidigt kräver en bra period ett annat förhållningssätt än om jag vore helt frisk.

10 saker att tänka på i en bra period, endometrios
Bild: Chris Sardegna/Unsplash, edit. Hedwig

1. Planera och prioritera

Jag har fortfarande en begränsad energireserv under bra perioder (även om jag inte skulle haft tröttheten som jag har nu). Dels tar det tid för kroppen att återhämta sig efter stora och långa smärtskov och dels är min kropp påverkad av hormonbehandlingen.

Jag måste därför planera mina aktiviteter, jag måste se till att vila ordentligt – precis som när jag var sjuk. På så sätt tar jag inte ut mig och kan hushålla med energin på ett bra sätt. Jag mår bättre och det är mindre risk att jag blir stressad om det är mycket på jobbet.

2. Öva på att tänka bort sjukdomen

Det senaste året har endometriosen fullkomligt dominerat mina tankar på ett eller annat sätt. Endon är alltid närvarande. Allt jag gör och tänker sätter jag i relation till sjukdomen.

Jag övar på att tänka bort den. Det är definitivt inte alltid jag lyckas, men ibland så går det. Ofta behövs det inte mycket för att jag ska ”halka tillbaka” in i fel tankemönster igen. Däremot blir stunderna då jag inte tänker på att jag är sjuk längre och längre.

3. Ta hand om hälsan

När jag mår bra försöker jag se till att röra mig, träna och äta bra. Jag har råd att öka intensiteten på träningen, på ett sätt som jag aldrig kan göra när jag är sjuk. Jag kanske är pessimistisk men på något plan räknar jag med att sämre perioder alltid kommer att komma.

Om jag ser till att ta hand om kroppen och bli så stark som möjligt när jag kan, så tar de dåliga perioderna inte lika hårt på mig.

4. Vad var det vinnande konceptet?

Jag utvärderar allt. Det här gör att jag är tämligen säker på vad som fungerar och hjälper mig (och vad som stjälper mig).

Jag vet vilka smärtstillande mediciner som fungerar på mig och vilka biverkningar jag kan förvänta mig av dem. Jag vet att Zoladex är den hormonbehandling som fungerar bäst på mig och att den får min värk under kontroll, även efter ett stort smärtskov. Den hormonbehandling kommer jag nog alltid att komma tillbaka till i omgångar i livet. Att veta det gör mig trygg. Det gör det till exempel lättare att gå igenom ivf-behandlingar som förvärrar endon, för att jag vet att en lindring finns.

5. Arbeta med rädslorna

Jag vet hur det är att drabbas av ren och skär panik när värken sätter in. Värken var min värsta fiende. Under 2013 gick jag hos psykolog för att bearbeta mina rädslor. Det var en sorts krishantering där vi arbetade med mina smärtminnen. När jag hade värk återupplevde jag gamla smärtminnen, även om värken jag upplevde var mycket mindre. Med psykologens hjälp kunde jag ta mig igenom minnena, se på dem utan att ha värk i kroppen och se att de inte var farliga. Jag bearbetade mina minnen i en bra period och det gjorde att jag kunde skapa distans till dem. När jag sedan fick värk igen kunde jag hantera dem på ett mycket bättre sätt. Utan panik.

Det här arbetet hade jag aldrig kunnat göra i en dålig period. Jag tog chansen att arbeta med mina rädslor när jag mådde bra och det hjälpte.

6. Hålla mig borta från sjukhus

Det kan tyckas självklart – mår jag bra så behöver jag ju inte vara på sjukhus – men under mina bra perioder vill jag ha så lite att göra med sjukhus och sjukvård som möjligt. Vad det än gäller.

Till exempel har jag under hösten behövt ha kontakt med min läkare för att kolla mina sköldkörtelvärden, få intyg för högkostnadsskyddet och få nya mediciner utskrivna; jag har behövt gå till vårdcentralen en gång i månaden för att få hormonsprutorna. Jag har behövt göra det – men jag gillar det inte. Jag vill inte tänka sjukhus eller sjukvård och det är helt ok, för förra året var det så otroligt mycket sjukhus.

7. Vara tacksam

Att vara tacksam är något som jag själv inte alltid är så bra på, men jag är verkligen tacksam. Över att jag har hormoner som fungerar och tar bort värken. Över att jag behöver äta mindre mediciner. Över att jag har min familj som stöttar och hjälper mig. Över att jag har en bättre period.

Genom att vara tacksam kan jag ta till vara på den här perioden på ett annat sätt, för jag tar den inte för givet.

8. Göra saker som är kul

Det är så mycket jag tvingas välja bort när jag är sjuk. Så många bevis på att livet går mig förbi. Jag håller just nu på med att ta igen massa saker. Jag passar på att gå ut på restaurang och äta, gå på bio, shoppa, ta ett glas vin eller två, eller helt enkelt umgås med mina vänner och skratta.

För mig är det viktigt att göra roliga saker som jag mår bra av, som gör att jag känner mig levande.

9. Spendera tid med vänner och ge tillbaka

Att ständigt ha ont och vara sjuk gör att jag lätt känner mig ”egoistisk” (i brist på ett bättre ord). Jag har inte alltid ork att umgås med mina vänner på det sättet jag skulle vilja.

En av de saker jag tycker bäst om är att umgås med mina vänner. Jag är en omtänksam person som vill ta hand om andra, men det kan jag inte när jag mår dåligt. Jag har lärt mig att sätta mig själv i första rummet – jag och min hälsa är alltid viktigast – men det känns skönt att kunna ge tillbaka när jag har ork. Att kunna visa vad mina vänner betyder för mig.

10. Göra skillnad

För att kunna göra skillnad och för öka medvetenheten om endometrios behövs energi. Jag vill vara med och påverka, men när jag är sjuk har jag inte den energin. Den lilla energi jag har när jag är sjuk måste jag lägga på mig själv.

Den här bloggen är mitt sätt att göra skillnad. Jag har just nu mer ork att skriva den och jag märker att den ger mig mycket tillbaka – inte minst i somars då jag åkte in och ut på sjukhuset. Att engagera mig och blogga är ett sätt att fokusera alla tankar jag har om endometrios till något konstruktivt, istället för att bara älta dem.

Ta tillvara på tiden

Jag har väldigt svårt att se mig frisk. Jag har rent ut sagt svårt att ta det ordet i min mun. Jag säger att jag har en ”bättre period” eller att jag är ”symtomfri(are)”. Jag skulle kanske må bättre om jag vågade se mig själv frisk. Samtidigt finns det i bakhuvudet att förbättringen antagligen bara är temporär – jag har blivit överbevisad för många gånger.

Däremot så ser jag alltid till att ta till vara på de bra perioderna. Jag vill känna att jag lever, att jag själv styr mitt liv och inte sjukdomen. Jag tar tillvara på chansen att få vara jag.


Vad du tänker på när du har bra perioder? Vad är dina tips och råd?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com