torsdag 16 oktober 2014

Lär dig se nya symtom med hjälp smärtdagboken

Första gången jag träffade en gynläkare var hösten 2010, då jag åkte in och ut på akuten för mina buksmärtor. Jag låg i gynstolen, hade väldigt ont och läkaren skulle precis till att börja undersökningen.

- När hade du din senaste mens? (Den klassiska frågan.)
- Öh...? Jag minns inte. Den slutade för en vecka sedan tror jag, svarade jag.
- Hur lång tid brukar du blöda?
- Öh... sju-åtta dagar. Så det borde ju betyda att mensen startade... ungefär för två veckor sedan?
- Runt den 10:e då?
- Öh... ja, kanske. Nej, vänta det kan ju inte stämma. Eller?

Ja, ni märker själva hur mycket läkaren fick ut av det samtalet.

Min mormor hade en skylt i sitt kök där det stod:

Glöm inte bort att komma ihåg
att du har dåligt minne.

Det är lätt att tro att vi kommer ihåg allt, alltid. Det gör vi inte. Punkt. Minnet förenklar och sorterar bort allt det tycker är oviktigt. Lever du med smärta länge, tycker minnet till slut att smärtan blir oviktig. Huggen, kramperna och molvärken blandas ihop till en sörja och det är omöjligt att minnas vilken smärta som kändes var och när.

Skriv ner för att minnas

Genom att skriva ner hur du mår och dina symtom varje dag, kan du följa dem över tid. Det är det enda sättet att svart på vitt se förbättringar och symtom som kommer smygande. Med hjälp av regelbundna anteckningar kan du också se vad som gör dig sämre, vad du mår bra av och utifrån det lära dig att hantera endometriosen.

Varje dag i snart fyra år har jag skrivit ner mina symtom och hur jag mår. Jag kan gå tillbaka och se hur olika behandlingar och mediciner fungerat, hur jag har mått och hur värken har gått upp och ner. Jag har lärt mig hur min kropp fungerar. 

Trots det lär jag mig något nytt hela tiden. Kroppen förändras, sjukdomen förändras. Tarmarna är ett bevis på det. Jag hade aldrig problem med dem för några år sedan, men tack vare mina anteckningar kan jag se inte bara att de blivit sämre utan också på vilket sätt.

Min erfarenhet är att läkarna uppskattar att jag med säkerhet kan visa förbättringar och försämringar. Både jag och läkarna kan fatta beslut grundat på bevis, snarare än på gissningar.

Smärtdagbok att ladda ner

Jag har skapat en smärtdagbok, utifrån det jag brukar anteckna varje dag, som du kan ladda ner. Det är upp till dig om du vill använda den som den är eller ta hjälp av den för att skapa en egen. Huvudsaken är att du för anteckningar och att de fungerar för dig.

Smärtdagbok endometrios
Smärtdagbok för endometrios. Bild: Hedwig/Efter endometrios.


(Om du går in på min "ladda ner"-sida finns instruktioner för att skriva ut flera sidor på samma sida.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com