onsdag 8 oktober 2014

I väntan på provsvar

De senaste dagarna har varit tunga. Tröttheten börjar ta ut sin rätt nu. Kroppen är trött. Psyket är trött. Det är som att kroppen inte klarar av att samla energi och bli starkare. Och jag vill verkligen bli starkare, piggare och friskare nu. Dessutom har värken varit lite mer närvarande igår och idag.

Värken går över, det vet jag. När tröttheten går över, vågar jag inte ens gissa.

Förra veckan började jag försöka se vad tröttheten kan bero på och det är ju inte särskilt svårt. Sommaren. Ny hormonbehandling. Sommaren. Trappat ner värktabletter. Sommaren. Börjat jobba och så sommaren. Det finns så många möjliga förklaringar varför jag är så extremt trött.

Men. 

I vintras, när jag gjorde fertilitetsutredningen, var mina sköldkörtelvärden för låga. Så pass låga att jag fick mediciner för det. Efter två månader på Levaxin tog jag nya blodprover och värdena var normala. Min fertilitetsläkare sa åt mig att sluta med medicinerna, vilket jag gjorde. 

Men.

Oftast beror brist på sköldkörtelhormon på en autoimmun sjukdom. Det finns andra orsaker, men om är det immunförsvaret som attackerar sköldkörteln behövs livslång behandling. Normala värden på Levaxin betyder med andra ord att dosen är rätt inställd.

Låga sköldkörtelvärden kallas hypotyreos. Det betyder att sköldkörteln, som producerar livsviktiga hormoner, jobbar på lågvarv. Det kan bland annat leda till trötthet, viktuppgång på grund av låg ämnesomsättning, svårt att koncentrera sig, sprött hår och så vidare.

Så. 

Min oro är att mina värden har sjunkit igen, när jag inte har haft mediciner för sköldkörteln på flera månader. Tänker jag ett steg längre och en framtida graviditet, vill jag definitivt veta hur värdena ligger. För det första kan för låga värden göra det svårare att bli gravid. För det andra måste gravida kvinnor med hypotyreos övervakas nog under hela graviditeten, eftersom sköldkörtelhormonerna är så pass viktiga för fostret - särskilt under den första trimestern.

Idag fick jag prata med min läkare. Hon höll också med mig att det finns så många orsaker till min trötthet, men att det inte är en dum idé att kolla upp sköldkörteln. Annars handlar det om att röra mig, äta rätt och låta det ta sin tid.

Jag och min man har redan tagit beslutet om att vi inte kommer att göra någon återföring i november. Jag har inte orken att börja med nya hormoner nu, utan den nya planen är att göra ett försök i januari. Det betyder att jag kommer börja med hormoner i december. 

Är det något jag har lärt mig genom alla år, och särskilt efter ivf-svängen, är att jag inte kan stressa fram något. Just nu kan jag inte göra annat än att vänta på provsvaren. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com