fredag 9 januari 2015

Dolt nummer

Displayen säger "Dolt nummer".

Mitt under lunchen med massor av folk runt omkring mig. Svarar och springer för att leta ett tyst rum där jag kan prata.

Jag måste ge en eloge till ivf-barnmorskan på andra sidan luren. Hon väntar tålmodigt tills jag hittar ett lugnt rum och är fortfarande lika go och trevlig när jag väl kan prata. Jag antar att hon är van. Även om vårt samtal bara kommer att handla om blodprover, så är det fortfarande inte ett samtal jag vill ha bland folk.

Jag har mailat frågor om mina blodprov (andra än att bara få veta provsvaren) under jul och hon kan ge mig lugnande besked direkt. Hon säger dessutom att värdena ser bra ut men att vår ivf-läkare inte hunnit gå igenom dem än. Hör jag ingenting är allt normalt och vi kan gå vidare med stimuleringen inför frysåterföringen som planerat.

Jag drar en lättnadens suck, tackar för samtalet och återvänder till min mat.

Dagen fortsätter med ett leende på läpparna. Julledigheten och samtalet har gett mig energi och jobbet är kul.

Telefonen ringer igen och displayen säger "Dolt nummer." 

Fan.

Mitt under eftermiddagsmötet med massor av folk runt omkring mig.

Den skulle ju vara tyst. Inte ringa.

Svarar och springer för att leta ett tyst rum där jag kan prata.

Samma barnmorska väntar lika tålmodigt och är lika go som tidigare under dagen. Nä, hon är ännu goare, för hon ringer bara för att meddela att läkaren också tyckte att proverna såg bra ut. Alla värden är normala! Jag behöver inga mediciner. Eftersom jag har ätit mediciner både för höga prolaktinhalter och för underproduktion i sköldkörteln, så dessa resultat är extra glädjande. Sköldkörteln var till och med något bättre än i höstas. Vi är klara för start, meddelar hon glatt.

Jag tackar barnmorskan - jag skulle kunna krama henne av lycka! Vi går igenom mitt protokoll (som börjar nästa vecka!) en gång till, dubbelkollar allt när vi ändå pratar igen. Säger hej då, tack igen, vi hörs snart och lägger på.

Jag tar ett djupt andetag. Ler med hela ansiktet och gör en glädjedans, ensam i det tysta rummet. Skrattar och tänker att det är tur att ingen ser mig. Samlar mig och går tillbaka till mötet. 

Men hur jag än försöker kan jag inte sudda bort leendet från läpparna.  

Vi är klara för start. Good to go. Cleared for take-off. 

2 kommentarer:

  1. Vad roligt! Ett stort lycka till nu! :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Lite vidskeplig är jag, så jag kommer inte säga "t"-ordet ;-) men du ska veta att det värmer att du tänker på mig!
    Kram
    / Hedwig

    SvaraRadera

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com