torsdag 22 januari 2015

Boktips: Släpp taget om smärtan

(Jag vill börja med att säga att jag på inget sätt är sponsrad att skriva det här inlägget. Jag skriver helt enkelt om en bok som jag gillar.)

Jag är den första att skriva under på att det inte är lätt att leva med smärta. Det påverkar alla områden av mitt liv. Min hälsa, mitt psyke, mitt jobb, mina relationer, vår väg till en familj, min ekonomi. Listan kan göras lång.

När jag pratade om The Spoon Theory i måndags, nämnde jag också i förbifarten att vi måste också lära oss att acceptera smärtan. Lättare sagt än gjort, men - nödvändigt.

Jag pratar mycket om acceptans med min kurator. Om att inte värdera mina tankar, inte döma dem och inte kriga mot dem. Det handlar inte om att ge upp, utan att helt "enkelt" låta tankarna komma och gå.


Släpp taget om smärtan
Bild: Wahlström och Widstrand



ACT står för Acceptance and commitment therapy och är en form av KBT. Här handlar det om att förändra förhållningssättet till smärtan. Du kanske inte kommer bli av med smärta, men du slutar se den som din fiende. Du accepterar den och har ändå ett värdefullt liv.

Den här boken var en ögonöppnare för mig. När jag läste den första gången 2012 var jag inne i mitt dittills värsta smärtskov. Jag var deprimerad och värken styrde mitt liv. Jag var villig att göra allt för att må bättre. Jag hade inte råd att inte ta emot all hjälp jag kunde få.

Boken är uppdelad i olika områden och varje område avslutas med en övning. Vissa övningar går fort att göra, medan andra kräver tanke och tid - upp till en vecka. Det tar alltså tid att läsa den här boken för den kräver eftertanke. 

Jag har läst den ett antal gånger nu, både rakt igenom och med övningarna, och varje gång lär jag mig nya saker.

Jag läste någonstans att acceptans är ett livslångt arbete. Det är ett ständigt pågående arbete som aldrig blir klart. Därmed inte sagt att det inte går att lära sig. Jag jobbar fortfarande, varje dag, med acceptans. Det kan låta tufft men jag lovar - det bli lättare. Så länge du går in för att ge det en chans blir det lättare.

Ett första steg är att ge den här boken en chans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com