lördag 10 januari 2015

Känslosamma mediciner

Idag hämtade jag ut alla mediciner inför återföringen (fet). Eller ja, i jämförelse med förra omgången så är det inte så många.

Femanest, ivf, fet
Bild: Hedwig

  • Femanest (tabletter) - är östrogen som vanligen används till klimakteriebesvär. Jag använder det för att livmoderslemhinnan ska växa till från mitt nedreglerade läge. Jag har fått utskrivet 2 mg (som är den starkare varianten) och jag ska ta tre tabletter per dag. Den här börjar jag med på torsdag.

Efter ca två veckor ska jag göra ett vaginalt ultraljud för att se hur slemhinnan vuxit till sig. När den har rätt tjocklek ska jag börja ta:

  • Lutinus (vaginaltabletter) - som är progrestoron. På sjätte dagen med Lutinus sker återföringen och sedan fortsätter jag med dessa fram till det är dags att göra graviditetstestet.

Och plötsligt blev allt så väldigt reellt.

När jag till och med kan ta på tabletterna, räkna dagarna tills jag ska börja ta dem på min ena hand. 

Inte blev det bättre när jag läste LillaHells senaste inlägg. Hon har lagt upp en sång av Sarah Dawn Finer - "Till dig".

Texten lämnar inte ett öga torrt och sätter verkligen ord på allt jag känner just nu. Om min barnlängtan, om barnlösheten och om hela ivf-processen. Allt blir om möjligt ännu mer reellt och min längtan ännu större.

Snälla, låt detta fungera nu!

Lutinus (vaginaltabletter) - eftersom ingenting i ivf-cykeln är naturligt behövs progrestoron tillföras när embryot har återförts. Dessa tabletter ska jag ta fram till dagen då jag ska ta graviditetstestet. - See more at: http://efterendometrios.blogspot.se/2014/04/ivf-betyder-mediciner.html#sthash.PInFlHtb.dpuf
Lutinus (vaginaltabletter) - eftersom ingenting i ivf-cykeln är naturligt behövs progrestoron tillföras när embryot har återförts. Dessa tabletter ska jag ta fram till dagen då jag ska ta graviditetstestet. - See more at: http://efterendometrios.blogspot.se/2014/04/ivf-betyder-mediciner.html#sthash.PInFlHtb.dpuf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com