torsdag 6 november 2014

Vad får dig att må bra?

Hösten har delvis handlat om att ”överleva”. Eller åtminstone om att disponera min energi på rätt saker. Under perioder av mycket smärta eller utmattande trötthet finns risken att livet enbart handlar om att just överleva.

Men - är det något jag lärt mig så är det att livet är mer än bara smärta och trötthet. För mig är det viktigt att hitta saker som jag mår bra av. Saker som ger tillvaron en liten mening eller guldkant, men framför allt saker som gör mig glad.

Här är mina guldkorn.

Guldkorn som får mig att må bra. Bild: PublicDomainPictures/Pixaby

Musik

Musik har något helande över sig. Jag sjunger, spelar och njuter. Jag älskar när musiken känns inom mig (nördigt så det förslår, jag vet), när jag uppfylls av musiken. 

Jag behöver inte sjunga eller spela för att känna det här. Känslan är lika stor när jag lyssnar på en konsert eller när jag lyssnar på musik jag verkligen gillar.

Böcker

Jag läser visserligen inte lika mycket som innan jag började plugga (kurslitteratur kan verkligen ta död på läslusten!), men emellanåt får jag ett ryck och kan svälja böcker. 

Det som är skönt är att böcker verkligen låter mig försvinna in i en annan värld. En värld utan endometrios. Jag har inga problem att läsa om böcker, om de är bra. När jag har ont är det nästan lättare att läsa om en bok, eftersom det kan vara svårt att ta in ny information när orken inte finns.

Film

Att se på film kan många gånger vara lättare än att läsa. Jag kan slötitta, historien går framåt utan att jag själv måste ”driva” den och jag kan ändå få en kort verklighetsflykt.

Sticka

Det är något befriande med handarbete. Jag måste koncentrera mig, jag ser ett slutresultat och får känna att jag klarar av något. 

När värken är som svårast har stickningen varit min räddning. Mönstret måste vara tillräckligt svårt för att jag ska kunna koppla bort värken, men inte för svårt så att jag ger upp. 

Hittills har jag bara stickat när jag mått dåligt, fast jag älskar att sticka. Nu håller jag på att lära mig att sticka när jag mår bra – och inte koppla ihop det med smärta.

Bada badkar

Att bada badkar är världens bästa avkoppling! Jag har alltid älskat att bada för att det är så avslappnande. 

Under studietiden var det många år jag bodde i en lägenhet utan badkar och jag saknade ett mycket. Nu har vi hus och här – här har vi badkar. Förra ägarna renoverade badrummet och satte in ett bubbelbadkar för två. Lycka!

Jag badar minst två gånger i veckan och det är det som gör att jag klarar av veckan. Det är något med vattnet som gör att jag slappnar av i kroppen och den lilla smärta jag ändå har lindras. Badkar är också en av de bästa smärtlindringsmetoderna som finns när smärtan är stark.

Guldkornen i tillvaron

Dessa små guldkorn får mig att känna igen mig själv. Att för små korta stunder hitta tillbaka till den jag var innan värken. Det lilla gör att jag klarar mig igenom dagarna och veckorna.

Att ge dig själv tid att göra något du verkligen gillar och mår bra av, kan vara en av de viktigaste investeringarna du gör i dig själv.

Vad gör du för att må bra? Vilka är dina guldkorn?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com