torsdag 22 maj 2014

Med risk för överstimulering

Idag var det dags att göra ultraljud för att räkna äggblåsor. Efter nio dagar med Menopur har jag lyckats stimulera fram ca 10 äggblåsor på varje äggstock som är mellan 10-15 mm. Eftersom jag gör ivf på distans, så var det först nu på eftermiddagen jag fick veta av vår ivf-klinik vad nästa steg är.

Jag ska sluta med Menopur eftersom det finns risk för överstimulering - och då har jag ändå haft en ganska liten dos. Det blodprov jag tog i förmiddags, för att mäta östradiolvärdet i mitt blod, var högt, så det ska jag ta om imorgon för att se om värdet minskats. Därefter beslutar kliniken hur de gör med äggplock och återföring.


Om jag förstått det rätt så innebär överstimulering att äggstockarna reagerar lite väl bra på stimuleringen. Detta kan leda till att det produceras många ägg och att värdet av östradiol (en östrogen) stiger. Symtomen på överstimulering är att äggstockarna blir större, buken blir öm och smärtsam, illamående, kräkningar och vid allvarliga fall vätska i buken. Vid allvarliga symtom behövs sjukhusvård.

Särskild risk för överstimulering finns efter ägglossningssprutan och äggplock (eftersom ägglossningssprutan stimulerar äggstockarna ännu mer) och efter återföringen - särskilt om återföringen resulterar i en graviditet, eftersom kroppens egna hormoner då sätter in.

Om det visar sig att jag håller på att bli eller är överstimulerad kommer antagligen kliniken genomföra äggplocket, men därefter frysa in alla eventuella embryon och vänta en menscykel innan återföringen sker. På så sätt minskas risken för överstimulering.

Lite tagen på sängen blev jag, samtidigt som det här kan förklara att jag verkligen känner av mina äggstockar. Det är många frågor som snurrar runt i huvudet och jag försöker motstå "frestelsen" att dammsuga internet på information. Jag vet inte om den informationen skulle lugna mig just nu.

Till saken hör att allt det här ligger utanför min kontroll. Jag kan inte påverka någonting utan måste sätta min tillit till läkarna och att de tar rätt beslut för mig. Nästa delmål är att ta ett nytt blodprov imorgon och efter det tas nästa beslut. Det finns ingenting jag kan göra, annat än att försöka slappna av så gott det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com