tisdag 20 maj 2014

De första dagarna med Menopur

Efter nästan en vecka med Menopur kan jag nu ge mig själv sprutor. Det är inte så farligt och det gör inte speciellt ont heller. Jag är riktigt stolt över mig själv!

Å andra sidan har biverkningarna av Menopuren kommit. Min buk spänner och är trycköm. Jag kan tidvis känna mina äggstockar och det är ingen bekväm känsla. Det är en endokänsla.

I vanliga fall brukar jag känna av min ägglossning ganska mycket på grund av endometriosen. När det är som värst kan det kännas som om äggstocken fysiskt exploderar. Och det är ingen underdrift. Än så länge har mina äggstockar inte exploderat men de töjer och drar, de pulserar och hugger - som en vanlig ägglossning men mer.

När jag var på mitt första möte på vår ivf-klinik fick jag tillåtelse av min läkare att fortsätta med min ordinarie smärtlindring, fram till en vecka innan äggplock. Eftersom äggplocket beräknas till nästa vecka, var gårdagen sista dagen med ordentlig smärtlindring.

Det känns.

Värken är redan mer påtaglig, jag har svårare att koppla bort den och jag har dessutom svårare att röra mig. Även det här är en bekant endokänsla. 

Eftersom jag har gjort ett aktivt val att inte ta starka smärttabletter när jag jobbar, är allt jag har till mitt förfogande Panodil som smärtlindring. Det är ett aktivt val jag gör och jag får stå mitt kast och spara de starkare tabletterna till kvällarna, så att jag kan sova.

Samtidigt välkomnar jag allt det här. Det är ett tecken på att jag räknar ner till äggplocket, så jag är mest glad - även om värken tar mycket energi. På torsdag är det dags för ultraljud för att räkna äggblåsor och därefter bestäms när jag ska ta ägglossningssprutan. Nästa vecka är den heliga veckan - äggplocksveckan - och det är den bästa känslan av alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com