tisdag 15 april 2014

Ivf betyder mediciner

Jag hade en aning, men min man hade verkligen inte förstått hur många mediciner en ivf-behandling innebär. Han hade förstått att jag skulle ta sprutor på mig själv, men inte att det var olika sorter och att det var så viktigt med tider. Som sagt det är en helt ny värld vi stiger in i.

Idag var jag på apoteket och hämtade alla sprutor, nässprayer och vaginaltabletter.


Ivf betyder mediciner
Ivf betyder mycket mediciner. Bild: Hedwig/Efter endometrios

De mediciner jag ska ta är följande:


  • Suprecur (nässpray) - är en GnRH-agonist som nedreglerar mig. Jag är redan nedreglerad genom en medicin som har samma verksamma ämne som Suprecur. Det som skiljer dem åt är att nässprayen är korttidsverkande, så jag ska ta två doser, tre gånger per dag i drygt två veckor. Därefter sänks dosen till en dos, tre gånger per dag. Den börjar jag med på torsdag.
  • Menopur (spruta) - när jag är riktigt nedreglerad påbörjas processen med att stimulera äggstockarna. Sprutan tar jag själv samma tid varje kväll fram tills att äggblåsorna har mognat. Under tiden med sprutorna kommer jag att gå på ultraljud och ta blodprov för att se hur äggen mognar.
  • Ovitrelle (spruta) - för att de mogna äggen ska släppa tas en ägglossningsspruta vid en precis tidpunkt. Den tidpunkten beslutas utifrån när äggplocket, eftersom ägglossningen sker ca 48 timmar efter att jag tagit sprutan.
Därefter är det äggplock där äggen tas ut och befruktas i labbet. När embryot utvecklats i antingen två, tre eller fem dagar sätts det tillbaka in i livmodern och då behövs...
  • Lutinus (vaginaltabletter) - eftersom ingenting i ivf-cykeln är naturligt behövs progrestoron tillföras när embryot har återförts. Dessa tabletter ska jag ta fram till dagen då jag ska ta graviditetstestet.

Vi är igång nu - på riktigt. Det är ett tufft körschema men samtidigt är det rätt skönt. Jag vet vad som kommer att hända och jag gillar när jag kan kryssa av moment som avklarade. Så klart är den här resan något mycket större än en lista att kryssa av, men det ger en viss förankring i en process som är allt annat än lätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com