måndag 8 september 2014

Våga förverkliga dina drömmar – trots endometrios

För mig har endometriosen en förmåga att ta bort eller skugga många av mina drömmar. Drömmen om ett friskt liv (som jag inte ens visste var en dröm, innan jag blev sjuk). Drömmen om ett framgångsrikt arbetsliv och en givande fritid.

Mitt mål om att leva ett gott liv med endometrios handlar i mångt och mycket om att ”ta tillbaka” mina drömmar. Kanske med en aning modifikation, men för att leva mitt liv som jag vill och inte som endometriosen vill.

Kalla mig galen eller dumdristig, men förra året – samtidigt som jag raskt blev sämre av att gå obehandlad – förverkligade jag en av mina drömmar. Jag startade ett eget företag.

Det är bland det bästa jag har gjort.

Våga förverkliga dina drömmar trots endometrios
Fånga dina drömmar innan endometriosen gör det.
Bild: Dyaa Eldin/unsplash.com

Min dröm

Den dröm jag kunnat ”ta tillbaka” sedan jag startade företaget, är min känsla av frihet. Jag rår min egen tid. Jag ställer upp mina egna mål, som jag dessutom kan justera utifrån hur jag mår. Jag gör det jag klarar av och blir självständig till på köpet.

Mitt företag är flexibelt. När jag har ork kan jag lägga mer energi på företaget och dryga ut min månadsinkomst lite. Samtidigt står och faller varken företaget eller min ekonomi när jag kommer in i sämre perioder. Jag kan jobba hemifrån och lägga upp arbetet på ett sätt som passar mig och dagsformen.

Redan när jag var student var jag medveten om att jag inte skulle kunna jobba heltid. Förra året, då jag gick obehandlad, jobbade jag 50 % och det var knappt att jag orkade med det. Trots det startade jag mitt företag. 

Jag är fullt medveten om att jag aldrig skulle kunna driva det, utan att ha tryggheten i min vanliga anställning – hur få procent det än är – eller tryggheten i att min man ett fast jobb på heltid.

Låt drömmarna vägleda

Att starta företaget var inte ett lätt beslut. Jag hade en lång och grundlig, inre diskussion där jag radade upp för- och nackdelar. Jag är trots allt sjuk – något jag aldrig kan räkna bort. Däremot lät jag diskussionen vägledas av mina drömmar.

  • Vad vill jag med mitt liv?
  • Vad är viktigt för mig?
  • Vad värdesätter jag?
  • Vilka drömmar har jag?
  • Vilka drömmar är centrala i mitt liv?
  • Vad skulle jag ha satsat på om jag var helt frisk?

När jag svarade på dessa frågor, tog jag inte hänsyn till att jag var sjuk och att jag stadigt blev sämre. Jag räknade helt enkelt bort endometriosen. Jag svarade på frågorna som jag ville svara på dem, utan att endon stod och korrigerade mig över axeln. Jag tog hänsyn till mina drömmar och i det ljuset föll sig svaren tämligen enkla.

Nästa steg var att faktiskt ta hänsyn till endometriosen.

  • På vilka sätt kan jag arbeta runt och med endon?
  • På vilka sätt kan endon sätta käppar i hjulet för mig?
  • Kan endon hjälpa mig?
  • Kan jag dra fördel av endon?
  • Hur gör jag när jag inte kan arbeta?
  • Hur gör jag när jag kan, men inte bör, arbeta över min förmåga?

Ett, tu, tre – hade jag skickat in alla papper till Skatteverket och vips, så var jag egenföretagare.

Ett rikare liv

Det finns två typer av drömmar – de drömmar som förblir drömmar och de drömmar vi gör verklighet av.

Alltför många av mina drömmar har förblivit drömmar, sedan jag blev sjuk. Trots det ger jag inte upp dem.

Att ge upp mina drömmar, vore att låta endometriosen vinna. Då har sjukdomen tagit över allt av vad som är jag. Därför gör jag allt i min kraft, för att behålla dem. Det har blivit viktigt att göra verklighet av mina drömmar – ett sätt att motarbeta endon.

Dina drömmar behöver inte handla om något så drastiskt, som att starta ett eget företag. Drömmar kan handla om vad som helst – allt från att orka en utbildning, till att börja en ny fritidsaktivitet. 

Vilka drömmar endometriosen än försöker ta eller förmörka, så behöver vi modet att göra verklighet av dem. Genom att förverkliga våra drömmar, kan vi leva ett rikare liv. Endometrios till trots.

Se möjligheterna – inte begränsningarna

För mig handlar det om att våga se bortom sjukdomen, bortom mina begränsningar, för att våga ta tillbaka fler av mina drömmar. Ibland får sjukdomen mig att bara se mina begränsningar. Den stänger in mig och tar ifrån mig mina möjligheter. 

Visst – det är inte en dans på rosor att driva ett eget företag. Inte minst när jag är sjuk. Det är mer arbete. Det är bokföring. Det är skattedeklarationer. Det är fakturor och kundmöten och promotion. Men jag älskar det. Det är min dröm.

Det företaget har fått mig att inse, är att möjligheter är något vi måste skapa själva. Och skapar vi våra egna möjligheter, utifrån våra egna förutsättningar, finns det inget som hindrar oss att förverkliga våra drömmar.


Vilka drömmar skulle du vilja förverkliga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com