måndag 15 september 2014

Att bli sjuk när du redan är sjuk

Du vet hur det känns. Stickningarna i halsen. Nästäppan och rinnsnuvan. Febern. Kroppen som bara vill sova. Du vet att en förkylning alltid kommer vid fel tillfälle, men har du tur kan du jobba ändå – rinnsnuva till trots (det är ju bara en förkylning). Du vet att det tar några dagar, men också att det är över sedan. 

Om det ändå vore så enkelt.

Jag var förkyld i veckan. En liten, vanlig, hederlig förkylning med ont i halsen och rinnsnuva. En sån där förkylning som går ganska obemärkt förbi - om du är frisk. För mig, som är sjuk hela tiden på grund av endometrios, blir en vanlig förkylning så mycket mer. Den golvade mig totalt. Jag fick verkligen dra mig till vallokalen igår.

Hälsa och sjukdom

Att bli sjuk är något jag inte har råd med. En förkylning kan pågå i flera dagar och återhämtningen tar mycket längre tid, än för en frisk person. Min kropp, som redan har en mycket begränsad energireserv, har inte orken att hantera två sjukdomar samtidigt. En frisk person kanske har den fysiska orken att arbeta med en förkylning, men för mig innebär den extra påfrestningen sängläge och ytterligare förlorad inkomst.

Så här är det även under bra perioder. Året då jag gick på Zoladex var ett bra år. Jag hade precis slutfört min utbildning och fått mitt första ”riktiga” jobb. Jag var i stort sett smärtfri och kunde visa fram fötterna. Tyvärr var det också året då jag hade fler förkylningar, än jag haft sedan jag gick i skolan. Vid varje förkylning var jag tvungen att vara hemma, med fler sjukdagar som följd, eftersom jag tömdes på energi varje gång.

Dessutom tar inte endometriosen paus när en förkylning kommer. Smärtan finns kvar och blir ofta värre, eftersom kroppen inte orkar hantera både värk och kämpa mot förkylningen.

Generellt händer samma sak för allt ”extra” som kroppen måste hantera. Se bara på min sommar. Överstimuleringen gick över och smärtskovet la sig – men min kropp håller fortfarande på att återhämta sig. En återhämtning som nu kommer ta ännu längre tid, på grund av en liten förkylning.

Råd och tips mot förkylningar

Eftersom en förkylning tar så hårt på mig, försöker jag göra allt för att inte bli sjuk. Det är (uppenbarligen) inte alltid det lyckas, men här är några av mina strategier.

  • Röra på mig och träna det jag kan. Träning stärker immunförsvaret och gör mig bättre rustad för hösten och vinterns förkylningstider. Ett självklart råd är givetvis att inte träna när du är eller håller på att bli sjuk. Även en frisk person riskerar att försämra en förkylning om hen tränar. Detta råd är alltså än viktigare, för oss som har en kronisk sjukdom.  
  • Tvätta händerna ordentligt. En god handhygien är en självklarhet i förkylningstider, eftersom det är det bästa och enklaste sättet att förhindra smitta.
  • Äta vitaminer och tillskott. Jag tar multivitamin (”gravid” med extra folsyra, eftersom vi är inne i ivf-svängen) och omega-3 som dagliga tillskott. Huruvida vitaminer hjälper eller inte i förkylningstider är omdiskuterat, men jag känner att det inte kan skada med att hjälpa kroppen lite på traven.

Huskurer

Det finns en oändlig uppsjö med huskurer och du har säkert några som du själv använder. Jag använder mig av ingefärsavkok, så fort jag känner att halsont och snuva är i antågande. Jag har alltid en bit ingefära i frysen, som jag skivar frusen.
Koka upp 2-3 dl vatten tillsammans med ca 1 cm skivad, färsk ingefära och två tsk honung (eller efter smak). Om du vill kan du ha i lite pressad citron. Låt dra och drick. Bästa effekt får du om du också äter upp den kokade ingefäran.
Att bli sjuk när man redan är sjuk med endometrios
Ingefära, honung och citron - rykande hett. Bild: Dominik Martin/Unsplash

Om inte det fungerar är det bara att göra som jag i veckan - bädda ner sig och låta förkylningen blåsa över. För trots allt är det något befriande med en vanlig, hederlig förkylning: 

Jag vet att den går över.

Jag mår pyton i några dagar och ett tag efteråt – men jag vet att jag blir frisk. Något som endometriosen aldrig kan garantera mig.


Har du några huskurer som du vill dela med dig av? Alla tips mottages varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com