torsdag 25 september 2014

Boktips: Endometriosis for Dummies

(Jag vill börja med att säga att jag på inget sätt är sponsrad för att skriva det här inlägget. Jag skriver helt enkelt om en bok som jag gillar.)

Jag letar ofta ny forskning om endometrios. Tyvärr är mycket av den informationen, dvs. forskningsrapporter, otillgängliga – på flera sätt. 
  • För det första är det ofta bara abstrakten som är tillgängliga och inte hela forskningsrapporten. 
  • För det andra är både abstrakten och rapporterna skriva på ”vetenskapsspråk”, vilket gör det halvt omöjligt att fatta vad de handlar om, om du inte själv är läkare. 
  • För det tredje är detta vetenskapsspråk skrivet på engelska.

Mycket av alla annan information om endometrios är väldigt grundläggande. Det tar plats att beskriva alla termer, vilket gör att texterna förenklas och i förenklingsprocessen utelämnas viss information. Dessutom är även många av dessa texter också skrivna på engelska och jag måste säga – de engelska orden för livmoder, äggstockar, äggledare och livmoderslemhinna är inte direkt det jag lärde mig på engelskan i skolan.

Det som behövs är en lättförståelig referensbok.

Och så klart är en sådan bok redan skriven – Endometriosis for Dummies
Endometriosis for Dummies
Endometriosis for Dummies. Bild: www.dummies.com

(Jag måste bara säga att jag fullkomligt älskar Dummies-serien. Fakta skrivet på ett enkelt och humoristiskt sätt. Om ni kommer över Classical Music for Dummies säger jag bara en sak – läs den! Den är hur kul som helst.)

Endometrios i ett nötskal

Endometriosis for Dummies är den första boken jag rekommenderar när någon vill veta mer om endometrios – för den har det mesta. Den går igenom allt det grundläggande, men beskriver också vetenskapen bakom det. Den går in på avancerade fakta och gör behandlingar, operationer, alternativa och ivf lättbegripliga.

Den har till och med ett kapitel för anhöriga, där de kan få förståelse för vad endometrios är och hur den påverkar dig – utan allt det vetenskapliga.

Efter att jag läste boken första gången, var det helt plötsligt enklare att förstå de engelska texterna ute på nätet, för jag hade fått alla termer förklarade.

Några råd innan du läser boken eller annan information på nätet:
  • Kolla när boken/texten är skriven och köp alltid senaste utgåvan. På Bokus ligger tre utgåvor av Endometriosis for Dummies ute, den senaste från 2011. Detta är extra viktigt eftersom forskningsrön är färskvara. Rön som var aktuella för tio år sedan, kan vara inaktuella vid det här laget.
  • Läs källkritiskt. Olika författare väljer att ta fram och fokusera på olika rön och behandlingsmetoder. Ju fler källor du läser ifrån, desto bättre blir du i din källkritik. Någon som förklarar det här med källkritik på ett bra sätt är Ebbas potatisar i sin serie "Kritiskt tänkande för infertila" och samma principer gäller för endometrios och andra sjukdomar.

Det här är en bok för er som vill förstå sjukdomen på ett mer ingående sätt och för er som inte har en susning om vad endometrios är men inte vet var ni ska börja. Vill ni dessutom få ett och annat gott skratt tycker jag definitivt att ni ska läsa den.

Ett gott råd

Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag dammsugit nätet, på jakt efter information om endometrios. Jag letar forskningsrön, nya behandlingsmetoder och andras erfarenheter. Att vara påläst om endometrios har hjälpt mig förstå hur sjukdomen fungerar, vilket i sin tur har gjort att jag kunnat vara mer delaktig i min behandling.

Många råder från att läsa på internet om sjukdomar och jag förstår dem mer än väl – det finns många skräckhistorier där ute, som inte alltid är bra att läsa. Jag räds inte att läsa det värsta, för jag hittar många solskenshistorier också. Jag ser hur nyanserad bilden kan vara. Dessutom plöjer jag inte nätet jämt, utan det kommer och går i perioder.

Hur du själv väljer att göra är upp till dig, men jag vill veta vad jag står inför.

Är du som mig och behöver djupdyka ner i informationens land, vill jag ändå dela med mig av ett råd jag hörde i våras från Elisabeth Frerot, utrikeskorrespondent på TV4, som var med i Malou Efter tio. Hon lider av MS och hade fått rådet av en läkare.

Det var att sluta googla. Istället rådde han henne att ta en dag var tredje månad, då hon googlade hur mycket hon ville för att ta reda på om det kommit nya mediciner, men att däremellan sluta. ”Lev! Använd livet!”, hade han sagt. 
Samma råd ger jag er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com