onsdag 11 juni 2014

En blödning för att kunna gå vidare

Jag kände det redan i morse. Värken som plötsligt blivit mer närvarande. Kramperna i livmodern, värken som sakta börjar gå ner i benen och ut i ryggen. Vid 10-tiden kom så slutligen de skarpa, skärande huggen som bara betyder en sak: blod

Mensen är här.

Endometriosen är här.


Å andra sidan betyder det här att nästa steg i vår ivf-behandling inleds. Jag ska nedregleras under sommaren igen. Tyvärr fungerar GnRH-agonister på så sätt att östrogenproduktionen ökar innan den avtar. Det betyder inte bara mer värk, på grund av endometriosen, utan också att om jag nedregleras nu riskerar vi att förvärra överstimuleringen

Planen är istället att börja nedreglera mig ca 10 dagar innan nästa mens. Jag måste alltså gå igenom två blödningar i sommar. Förhoppningsvis blir den andra mensen lugnare med mindre värk.

I augusti, när vår ivf-klinik öppnar igen efter sommaruppehållet, kommer vi börja stimulera livmoderslemhinnan så vi kan göra en fryst återföring så snabbt som möjligt. 

Men just nu är målet att hålla värken under kontroll här hemma. Jag vill verkligen inte bli inlagd igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com