torsdag 12 juni 2014

Vad vi inte ska acceptera

Jag vill dela med mig av kloka ord från en inspirerande kvinna. Susan Sarandon är en amerikansk skådespelare som öppet pratar om sin endometrios i syfte att skapa mer medvetenhet. 

Detta är ett tal hon höll 2011 på Endometriosis Foundation of Americas årliga välgörenhetsbal, Blossom Ball. Hon pratar om vad vi inte ska acceptera, hur våra män kan hjälpa oss och om sin egen resa med endometrios. 


Vi "vanliga" kvinnor gör ett storartat jobba att lyfta endometrios, men sanningen är att en känd person får mer gehör. Eftersom endometrios drabbar var tionde kvinna borde det rimligtvis finnas svenska kända kvinnor som har endometrios. Jag känner däremot inte till några. 

Gör ni? Berätta gärna det för mig i så fall.

Men varför? Varför pratar inte svenska kända kvinnor öppet om sin endometrios, när de redan har en naturlig arena att prata om det på? Vi skulle behöva offentliga taleskvinnor för vår sjukdom tror jag, som kan lyfta vår sak på en helt annan nivå. 


Under tiden får vi andra göra allt i vår makt för att sprida så mycket medvetenhet som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com