söndag 20 juli 2014

7 sätt att hantera klimakteriebesvär

Jag minns när jag fick min första vallning.

Det var på kvällen, mitt i vintern. Jag var varmt klädd eftersom jag ofta fryser. Det började med att jag var tvungen att dra av mig filten, ta av mig tjocktröjan och sockorna, tills jag bara satt i t-shirt och tunna byxor. Därefter började huden att koka. Jag svettades i hårbotten, i pannan, på överläppen och under hakan.

Det var nästan så att jag fick panik. Det fanns inte en yta på kroppen som inte svettades.

Det slutade med att jag var tvungen att hoppa in i duschen för att kyla ner mig. Det vara bara ett problem - duschen blev inte kall nog. Inte ens när jag bara hade kallvatten. Till slut la sig värmen och jag insåg att jag precis hade haft min första vallning.

Jag har upplevt de flesta klimakteriebesvär - innan 30 års ålder. Under åren har jag samlat på mig tips och själv hittat lösningar för att hantera dem.

Detta inlägg är till er som också tvingas gå in i klimakteriet - antingen på grund av endometrios eller som en del i ivf-behandling.


Tips för att hantera klimakteriebesvär.
Klimakteriet och de sju dvärgarna.
Bild: High heels and hot flashes



1. Klä av dig

Ett av mina största besvär är det klassiska - vallningarna. De kommer när jag minst vill eller anar det. Det enda jag vet att jag måste vara beredd för dem.

Mitt bästa råd är att klä sig i naturmaterial som andas. Du kommer inse, som jag, att syntetmaterial stänger in värmen och du blir som en levande termos. Inte kul. Trixet är också att klä sig i lager på lager. Då kan du klä av ett lager (eller två, eller tre) när vallningen kommer.

Efter en vallning blir jag kall - jag får ofta "kallvallningar" som jag kallar dem. Det är som att hela kroppens temperaturreglage är satt ur spel. Därför kan jag få perioder då jag istället fryser som en tok. Lösningen blir att klä på sig ett lager till - som jag får klä av mig 10 minuter senare och ta på mig igen om en halvtimme. Roligt, eller hur?

Dessutom säger jag bara en sak - oversize och loose fit. Luftiga kläder som du kan fläkta dig med. Då är det också mindre risk att du blir så genomsvettig, att du behöver ta med dig en extra uppsättning kläder till jobbet. Svettas du mycket kan du behöva det.

Har du långt hår kommer du få tre nya favoritfrisyrer - uppsatt, uppsatt och uppsatt. Allt för att få bort håret från nacken, för ja - du svettas där också.

Ja, just ja! Du kommer svettas i hårbotten också. Lika bra du klipper håret kort på en gång, så har du problemet löst.

2. Sova bör man

Som sagt fryser jag lätt. Eller rättare sagt, gjorde - innan alla hormonbehandlingar vände upp och ner på min kropp. Innan jag blev sjuk sov jag varmt. Rummet skulle vara varmt, jag hade duntäcke med en tjock filt på (ibland två) och så en skön och mjuk flanellpyjamas...

Ni känner svetten drypa, eller hur?

Detta ändrades när jag började få vallningarna, för plötsligt var det så varmt att jag inte kunde sova. Det gick inte! Jag slet av mig filtarna och pyjamasen flög all världens väg. Mitt i kallaste vintern skruvade jag ner värmen i rummet och sov under ett tunt lakan.

Sömnen störs av vallningarna, så det gäller att inte trigga dem. Ha ett svalt sovrum och ha sänglinnen av naturmaterial som andas.

Periodvis behöver jag inget nattlinne, men givetvis gäller samma princip för nattkläder som för vanliga kläder.


Has your hot flash gone yet? Can we close the window now?
Tips nummer 2: Sov svalt.
Bild: www.sodahead.com

3. Skåla rätt

Att dricka varmt är som att beställa en vallning på postorder. Att dricka kaffe, te eller alkohol är som att få vallningen levererad till ytterdörren. Undvik detta - eller var beredd på vad som kommer.

Den bästa drycken som finns är iskallt vatten. Det kyler kroppen och hjälper dig att behålla vätskebalansen.

4. Coola ner

Den enda tanken jag har i huvudet när jag har en vallning är: "varmt, varmt, varmt!" Det enda jag vill är att till varje pris kyla ner mig, eftersom det känns som om blodet kokar. Ibland behöver du helt enkelt några quick-fix för att få ner värmen.

Mitt absolut bästa tips är att skölja undersidan av handlederna med kallt, kallt vatten. Det känns som att blodet som rinner i pulsådern blir svalt och kyler resten av blodomloppet också. Har ingen aning om det ligger någon sanning i det, men det känns bra och det hjälper.

Ett annat snabbt sätt att svalka kroppen är att suga på en isbit eller isglass. När vallningarna kommer blir jag varm i munnen. (Det är verkligen inget område på hela kroppen som inte påverkas av vallningarna.) Insidan av munnen tar lätt upp kylan och för den vidare i kroppen.

Bästa sättet att kyla hela kroppen är att duscha kallt. Det är inte heller ovanligt att få vallningar i en varm dusch och du kommer märka att du aldrig kan duscha så kallt, som när du har en vallning.

Avsluta alltid en dusch med att kyla kroppen, för att förekomma vallningen som kommer när du stiger ur duschen.

5. "Du måste kontrollera ditt humör!"

(Citat från Skönheten och Odjuret.)

Senast jag var nedreglerad hade jag fruktansvärda humörsvängningar. De svängde så fort att jag inte hann med och det var ännu mindre chans att de runt omkring mig skulle hinna. Det var inte roligt. Det var rent ut sagt för jäkligt.

I den mån det går är det bra om du kan vara uppmärksam på vad som triggar humörsvängningarna. För mig är det här svårt. Däremot försöker jag lägga desto mer fokus på att lugna ner mig. Genom att hitta metoder för att lugna ner dig, kan du minska humörsvängningarnas omfattning. Mitt sätt är (som alltid) andningen.

Om humörsvängningarna är för jobbiga, så överväg att be om en samtalskontakt. Du får prata av dig, gråta av dig och någonstans där du kan lufta av dig. Du pratar med någon som inte behöver leva med dig, men som kan hjälpa dig att bli lättare att leva med.

6. Smörj rören

Vem är din bästa kompis i sovrummet? Jo, glidmedlet!

Du kommer att märka att torra slemhinnor inte är att leka med. Det är torrt och strävt och oskönt. Glidmedel är en av de bästa uppfinningarna som finns - så smörj, smörj, smörj. Om det ändå gör ont tipsade min gynekolog om Xylocainsalva som bedövar slemhinnorna. I kombination med glidmedel så lovar jag att det är ett vinnande koncept.

Tyvärr är de torra slemhinnorna inte det enda som kan bli problematiskt. Lusten kan också bli lidande, vilket kan göra det svårare att bli upphetsad. Det enda rådet jag har är att ta den tid som behövs. Det finns ingen genvägar här, men ett längre förspel behöver inte betyda något dåligt (blink, blink, blink).


I seem to get the felling you're not in the mood...
Lusten kan bli lidande. Bild: instanthumor.com

7. Move it!

I like to move it, move it.

Låt svetten flöda - men på rätt plats. Regelbunden motion hjälper faktiskt mot alla klimakteriebesvär. Vallningarna blir färre och mildare. Humöret blir gladare och inte lika impulsivt. Sömnen blir bättre. Lusten kommer tillbaka.

Det spelar ingen roll vad du tränar, huvudsaken är att du rör dig ett antal gånger i veckan. Jag vet inte vad som händer i kroppen, men jag vet att det fungerar.

Ett extra tips...

Om klimakteriebesvären är för påfrestande finns östrogenbehandlingar som lindrar de värsta besvären, så kallad "add-back". Genom piller eller plåster får du tillbaka en liten mängd östrogen, eftersom klimakteriebesvären beror på de låga östrogennivåerna. Är du nedreglerad en längre tid (+6 månader) finns det dessutom en större risk för benskörhet. För att minska den risken är det vanligt med östrogenbehandlingar.

Precis som med alla hormoner så reagerar all kvinnor olika på olika östrogenpreparat. Jag hade ett i plåsterform, under min allra första nedreglering, som jag verkligen inte klarade av. Där - kan vi prata humörsvängningar. Under min längsta nedreglering hade jag östrogenpiller som jag bara mådde bra av. Fungerar inte en sort, så be att få prova en annan.

Min verklighet

Totalt har jag varit i klimakteriet i nästan två år under olika omgångar. Jag var 26 år den där kvällen, mitt i vintern, när jag upplevde min första vallning. Då var jag student och hade ingen att prata med om mina nya erfarenheter. 

Nu när jag arbetar sitter jag och pratar klimakteriebesvär med kollegor som är 20-30 år äldre än mig. Det känns lite absurt att jag har mer gemensamt med dem, än kollegor i min egen ålder. De sitter ju bara och pratar om sina småbarn...


Some day they'll have hot flases and their bodies will change, too...
Med vem kan jag relatera? Bild: offthemark.com

Samtidigt är det den verklighet jag lever i just nu.

Jag har blivit hjälpt av att prata om besvären, att skämta (friskt) om dem och skratta åt dem rakt i ansiktet. Jag skrattar åt min situation och min omgivning skrattar med mig. Särskilt när jag helt plötsligt slänger av mig kläderna - lager för lager.


Vilka tips har du för att klara av klimakteriebesvär eller andra biverkningar från olika hormonbehandlingar?

1 kommentar:

  1. Har hittat en spray som hjälpt mig mycket vid vallningar, physicool rapid cooling mist. När vallningen börjar så sprayar jag på bröstet och i nacken. Ca 30 sek senare så har det släppt och blir svalt och skönt. Har varit mig till stor hjälp att ha den lilla flaskan till hands i väskan.

    SvaraRadera

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com