fredag 27 februari 2015

Ett rop på hjälp - klassa endometrios som en folksjukdom

Långsamt märker jag att jag vaknar upp ur ivf-bubblan jag levt i den senaste månaden. Livet pågår för fullt utanför den. Jag har liksom varit bortkopplad från världen. Min värld har sett helt annorlunda ut.

Men nu är det dags att vakna upp, ta tag i livet igen och se längre än teststickan räcker. Och vad är det första jag ser när jag tittar upp? Jo, att endometrios uppmärksammats på en mängd olika sätt den senaste veckan. Jag brukar försöka hänga med i vad som publiceras och uppmärksamma det här, men nu ligger jag många dagar efter.

Det är lite gårdagens nyheter, men jag tror inte att dessa nyheter kan uppmärksammas för lite.

I tisdags (24 februari) skrev Désirée Pethrus (KD) en debattartikel på SVT Opinion om att endometrios ska klassas som en folksjukdom.

I tisdags sändes också en intervju om endometrios på Metropol Eftermiddag med Amie och Rasmus (SR, Metropol 93,8).

I onsdags (25 februari) uppmärksammades endometrios i Nyhetsmorgon (TV4). Helena Kopp Kallner, gynekolog på Danderyds sjukhus, pratade en lång stund om hur endometrios fungerar och det påverkar kvinnor liv.

I onsdags publicerade också SVT en artikel om endometrios, där de intervjuade Matts Olsson som är professor och överläkare vid Endometrioscentrum i Uppsala. Han trycker på att vi måste sluta normalisera kvinnors smärta.

I går, torsdag (26 februari), publicerades ännu en debattartikel på SVT Opinion, skriven av en kvinna som själv lever med endometrios. Hon beskriver hur kämpigt det är att leva med endometrios.

Igår gjorde SVT en uppföljning av onsdagens artikel med reaktioner från kvinnor som lever med endometrios. En gemensam nämnare är att många känner sig misstrodda av vården.

Utöver det här har Endometriosforum Sverige startat en namninsamling om att endometrios ska erkännas som en folksjukdom. Namninsamlingen pågår till 12 mars. Den 13 mars kommer en manifestation hållas på Mynttorget i Stockholm, då namninsamlingen kommer att lämnas över till riksdagspartierna. I skrivande stund har 4324 personer skrivit under listan - den summan kan bli mycket större!

Jag uppmanar dig som läser det här att skriva under! Och än viktigare - jag ber att du skickar vidare uppmaningen till din partner, dina vänner, dina kollegor, dina släktingar.


Endometrios är en sjukdom som påverkar så många människor, på ett väldigt påtagligt sätt. Den är allt för vanlig men alltför okänd. Detta måste ändras för att vi ska kunna bli trodda när vi söker hjälp. Artiklarna ovan är rop på hjälp. De är bevis nog på att vi behöver din hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com