torsdag 26 februari 2015

Graviditetssymtom

Jag måste börja med att säga TACK, TACK, TACK!, för alla fina kommentarer jag fått efter gravidbeskedet! Ni anar verkligen inte hur mycket det betyder. 

Särskilt nu när illamåendet börjar blir mer och mer påtagligt. Jag mår illa samtidigt som magen skriker efter mat, en känsla jag aldrig tidigare upplevt. Men under de här omständigheterna har jag inga större problem att acceptera det.

Jag märker också att jag inte har fokus där jag brukar. Tröttheten har slagit till - ibland känns det som om någon har slagit mig i huvudet med en klubba. 

Ändå är det intressant att jämföra den här tröttheten med min vanliga trötthet. Den här tröttheten är rent kroppslig. Jag är trött i kroppen som efter ett träningspass. Min vanliga trötthet, som jag får av endometriosen, utarmar kroppen och orsakar hjärndimma. Visst det är svårt att tänka nu också, men inte alls på samma förlamande sätt.

I övrigt är det mina ömma bröst som är det tydligaste symtomet. De tål ingen beröring som helst, vilket har gjort att jag numer sover med en sport-bh på mig. Så lite rörelse som möjligt för dem är motto.

Sedan har jag så klart smärtor i buken. De kommer och går men har alltid en sak gemensamt - de känns som endometriossmärtor. Ibland hugger det till, molar sådär endolikt, och när den känslan kommer samtidigt som lutinuskladdet rinner till, är jag övertygad om att mensen kommer.

Än har jag blivit motbevisad varje gång, även om varje toalettbesök är en mindre pärs. Förutom en brunaktig flytning för någon dag sedan, har det varit lugnt. 

Jag hoppas att det förblir så i nio långa månader till.

2 kommentarer:

  1. Hej, och grattis till plusset! Jag har också endometrios och går in i vecka 25 imorgon. Ända sedan embryot fäste har jag haft kraftiga endosmärtor som kommer och går under dygnet. Var de första veckorna tvungen att ha värmedyna på magen och jag var ständigt helt säker på att mensen var på gång, jag låg bara och vred mig i "menssmärtor", både dag som natt. Dessa smärtor har avtagit lite men de har följt med mig hela graviditeten och ingen kan riktigt säga vad det beror på mer än att det kan ha något med endometriosen att göra. Hoppas det blir bättre för dig! Mvh/N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack!

      Det verkar vara såväldigt olika på hur endon reagerar påen graviditet! Jag har hört alla möjliga scenarion både före och efter - ofta inte alls som läkarna säger: det blir bättre under och efter graviditet.

      Skönt att värken i alla fall lite har lagt sig för dig. Jag vet hur orolig du varit under graviditeten. Hoppas att den tid som är kvar blir lite lättare!

      Massor av kramar!
      / Hedwig

      Radera

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com