måndag 31 mars 2014

Endometrios hos Malou

Under mars har endometrios uppmärksammats på olika sätt runt om i landet och världen med promenader, insändare och artiklar. Det värmer att se så många kämpa för att vi ska få upprättelse - det är inte ok att tro att "det är så här att vara kvinna".

I England drivs kampanjen It's ok to talk. Period. - Det är ok att prata. Mens. Eller punkt om det ska översättas på "rätt" sätt. Det måste bli ok att prata om mens och vad som är "normala" menssmärtor, om samlagssmärtor, om att det gör ont när vi kissar eller bajsar, om barnlöshet och allt annat som fortfarande är tabubelagt. 

Bara för att endometriosmånaden är över betyder det inte att vi minskar vårt arbete för ökad medvetenhet om endometrios.

Idag sändes följande intervju på Malou Efter tio. Madeleine Säljö som intervjuas driver bloggen mitt lilla jag som jag följt och läst ända sedan jag fick min diagnos 2010. Hon var också med och startade stödgruppen Medsystrar för endodrabbade tjejer och kvinnor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com