måndag 9 januari 2017

Nytt år, nya tag, nytt protokoll

Vi kickstartar året genom att kickstarta mina äggstockar. Efter ett års vila och ett års nedreglering är vi nu redo att göra en ny frysåterföring med vårt sista frysta embryo!

Eh...

Ja, det där lät ju käckt och förväntansfullt och positivt och som att det inte finns några bekymmer. Lätt som en plätt. Lite hormoner och så in med embryot och så nio månader senare... Riktigt så är det inte.

Det har tagit tid att både kroppsligt och mentalt förbereda sig för en ny behandling. Det skar till i hjärtat när jag insåg att 2015 innebar tre fet-behandlingar, två missfall och tre skrapningar. Fan alltså. Det är inte lätt att gå igenom. Det är inte så konstigt att vi inte orkade med något försök under 2016. Både jag och min man behövde tiden för bearbetning och läkning.

Men vi är på väg, vi är igång med en ny frysbehandling och ett nytt stimuleringsprotokoll.

Stimulerad och ostimulerad cykel

En sak har jag och min ivf-läkare varit rörande överens om - vi behöver prova något nytt.

Hittills har stimuleringen inför frysåterföringarna sett likadan ut: jag ätit östrogentabletter och på så sätt fått livmoderslemhinnan att växa, utan att äggstockarna haft ägglossning. Det har ju fungerat bra på så sätt att jag faktiskt blivit gravid två gånger, samt att min endometrios inte blivit för överaktiv på köpet.

Dessvärre så har jag ju inte kunnat behålla graviditeterna. Det kan bero på tillfälligheter. Det kan bero på något annat. Hur som helst är det onödigt att inte prova något nytt.

Teorin som vi arbetar efter nu är att vi vill ha en annan kvalitet på livmoderslemhinnan.

Hade jag gått obehandlad hade vi försökt göra återföringen vid en naturlig ägglossning - en så kallad ostimulerad cykel. Då hade livmoderslemhinnan vuxit till sig på ett naturligt sätt, samtidigt som äggblåsorna mognar i äggstockarna, och kanske skapat bättre förutsättningar för embryot att utvecklas. Problemet är att ingen - varken jag eller mina läkare - vill att jag går obehandlad. Då finns risk att min endometrios förvärras och att min fertilitet blir ännu mer drabbad.

Det här innebär att vi vill skapa en behandling som liknar en naturlig ägglossning.

Därav att vi kickstartar mina äggstockar.

Stimuleringsprotokoll fet 4

Stimuleringsprotokollet ser ut som ett färskförsök i miniformat:

  • Synarela - en dos i vardera näsborre, morgon och kväll. Både Synarela och Zoladex nedreglerar ju äggstockarna. Skillanden är att Zoladex är långtidsverkande (tas var 28:e dag), medan Synarela är korttidsverkande.

Jag började spraya med Synarela 13 december (2016). Jag började tre veckor efter sista zoladexsprutan så att medicinerna överlappade varandra.

  • Menopur - 37,5 enheter. Menopur används för att stimulera tillväxten av äggblåsor i äggstockarna. Vid färskförsök används detta läkemedel för att odla fram flera äggblåsor som sedan tas ut vid äggplock.

Efter ett blodprov, för att konstatera att jag var nedreglerad, började jag spruta med Menopur 6 januari. Samtidigt halverar jag dosen Synarela till en dos i en näsborre, morgon och kväll. 

Ni som har sprutat förut ni vet att 37,5 är yttepyttelite. Det är minsta dosen. Vi ska försöka odla fram en äggblåsa. Målet är ju inte att få fram ägg, utan en mer naturlig livmoderslemhinna.

Här finns det också ett problem. Menopur var det läkemedel jag använde vid min stora stimulering 2014 - den som jag blev så överstimulerad av. Mina äggstockar är tydligen väldigt lättstimulerade, på gott och ont. Då, 2014, hade jag också en förhållandevis låg dos Menopur, men blev ändå kraftigt överstimulerad. Nu tar jag absolut lägsta dosen, men ingen vet hur mina äggstockar kommer att reagera.

  • Ovitrelle - ägglossningssprutan, gör att de mogna äggblåsorna släpper äggstocken. Vid äggplock tas Ovitrelle exakt 36 timmar innan själva plocket.

Jag kommer att gå på kontroller för att se till att jag inte stimuleras för mycket, och sedan ska jag ta Ovitrelle för ja, jag måste ha ägglossning. Som jag förstått det gäller det samma mig, ett exakt klockslag ska jag ta sprutan. Kliniken måste veta precis när min ägglossning skedde.

Därefter vet jag inte exakt när jag ska börja med...

  • Lutinus - upp i härligheten tre, kladdiga gånger per dag, fram till testdag och förhoppningsvis ända till vecka 12. Lutinus är rent progesteron som hjälper till att upprätthålla en graviditet.

Det embryo som ska återföras är en blastocyst, det har alltså odlats i 5 dagar och ska sättas tillbaka in i livmodern på sjätte dagen efter att jag börjat med Lutinus. När det nu blir.

Endometriosen återkomst

Visst borde det vara så enkelt? Lite hormoner, tina upp embryot och så tillbaka in i livmodern - klart! Bebis på väg!

Nej, ivf är aldrig enkelt. Inte ens om man är frisk.

Jag har endometrios och ivf-behandlingar är ungefär det sämsta jag kan göra för min kropp. Hormonerna jag tar gör att endon väcks till liv igen och biverkningarna kommer oftast som ett brev på posten. 

Smärtan börjar bli mer närvarande och intensiv samt att den är mer "lättriggad". Jag upplever att jag har fler hugg än jag brukar. Smärtan är än så länge hanterbar, men visst känns den. Med värken och hormonerna kommer också en annan trotjänare, som faktiskt har hållit sig mer i schack än på flera år i höst - tröttheten. Förlamande, blytung trötthet. 

Men det är värt det. 

Alternativet att inte göra en till behandling finns inte.

7 kommentarer:

  1. Önskar er lycka till med fet. Har ni tänkt på äggdonation? Jag har ju grav endo, misslyckades med egna ägg men fick en son vid äggdonationen. Min erfarenhet och teori är att vi endo patienter har dåliga ägg men lyckas med friska ägg. Håller tummarna för er. Kram Genus Longing

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inget som har kommit upp. Som jag fattat det har embryona haft bra kvalitet och läkarna står ganska frågande till varför jag inte fått behålla graviditeterna.

      Sen måste jag ju ha en diskussion både med mig själv och min man hur många behandlingar jag klarar av, eftersom jag mår så pass dåligt av dem.

      Jag är så in i själen glad att det lyckades för dig!

      Kram
      /Hedwig

      Radera
    2. Mina såg också bra ut vid ivferna men med facit i handen var de dåliga. Endo är lurigt vid ivf. Men han det i åtanke iallafall. Kram Genus Longing

      Radera
  2. Jag håller alla fingrar och tår för att det ska lyckas denna gång!
    Kram Bettan

    SvaraRadera
  3. Så bra at du vil dele. Har en datter som sliter mye med smerter og har vært gjennom mange operasjoner. Hun prøver også å bli gravid med ivf uten å ha lykkes så langt. Hun er bare 24 år og har vært plaget siden hun var 15. Stå på og lykke til videre. Dette trenger oppmerksomhet... Støttende mamma...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Vi får aldrig sluta prata om det!

      Jag hoppas verkligen att det lyckas för din dotter. Jag känner så väl igen mig. Tyvärr... Men att ha stöttande familj runt omkring sig är A och O.

      Kram till er båda!
      /Hedwig

      Radera

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com